Här hittar du information för dig som hyr lägenhet av Jansson Properties. För att underlätta för dig som hyresgäst har vi även samlat de vanligast förekommande frågorna här. Om du har fler frågor, funderingar eller synpunkter är du varmt välkommen att höra av dig. Så lovar vi att hjälpa dig på bästa sätt.

Intresseanmälan

Under lediga objekt, hittar du alla lediga lägenheter och lokaler. Annars klicka på Kontakta oss, och skicak över dina uppgifter och vad su söker, så kommer vi med förslag.

När du ska flytta in

 

Innan inflyttning, så besiktar vi lägenheten och dokumenterar dess skick och eventuella åtgärder som ska göras. Tillträde till lägenheten sker klockan 12.00 den dag hyresavtalet börjar gälla.

 

När ni flyttar in, glöm inte att göra följande:

 

  • Teckna en hemförsäkring vid inflyttning som gäller den dag ditt hyresavtal börjar gälla.
  • Anmäla nytt elabonnemang gällande din hushållsel.
  • Skaffa en brandvarnare om det inte finns en sådan.
  • Genomföra en adressändring.

När du ska flytta ut

 

Viktiga saker att tänka på när du ska flytta ut ur din lägenhet.

 

  • Noggrann städning och rengöring av din lägenhet. Finns bra checklistor för flyttstädning.
  • Om slutstädningen skulle vara bristfällig utförd kan du debiteras städavgift, om det inte åtgärdas direkt av dig.
  • All utrustningsdetaljer som tillhör lägenheten skall finnas i lägenheten.
  • Besiktning sker vid uppsägning, vänligen meddela oss i tid för tidsbokning.
  • Vi genomför besiktningen tillsammans, onormalt slitage bekostas/åtgärdas av hyresgästen.
  • Säg upp ditt el-abonnemang för hushållsel.
  • Nycklar till lägenheten återlämnas senast 12.00 på flyttdagen, alt. överenskommen datum/tid.

Uppsägning av lägenhet

 

Du måste skriftligen meddela oss när du vill säga upp din lägenhet. och detta görs via mail eller formulär här på hemsidan.

 

Uppsägningstiden är tre månader och gäller från kommande månadsskifte.

 

Exempelvis:
Du säger upp lägenheten den 12 juni.
Uppsägningen gäller från 1 juli och tre månader framåt.
Avflyttningsdag blir då 1 oktober.

 

Enligt hyreslagen är du skyldig att visa upp lägenheten för nya intresserade hyresgäster när du har sagt upp lägenheten.

 

Vid uppsägning besiktas lägenheten. Vi går igenom hela lägenheten tillsammans med besiktningsmannen för att se över skador/onormalt slitage. Städning kontrolleras också vid besiktningen.

 

Skador som vi upptäcker vid besiktning eller att städningen inte är fullständig bekostas av avflyttade hyresgästen.

Felanmälan

 

Om du finner fel i lägenheten eller fastigheten är det viktigt att anmäla detta så fort som möjligt till oss för att vi ska kunna åtgärda felet. Gör felanmälan direkt här på hemsidan via kontakta oss.

 

Det går också att ringa till oss under specifika tider, vänligen se kontakta oss för tider och telefonnummer.

Hyresinbetalning

 

Hyran betalas alltid i förskott för varje månad. Du får en hyresavi för varje månad. Hyran betalas senast sista vardagen före varje kalendermånads utgång.

 

Obs! Var noga med att betala hyran i tid. Om vi inte erhåller hyran i tid kommer extra kostnader att tillkomma vid påminnelser och i värsta fall kan ärendet skickas till inkasso och sedan lämnas ärendet till kronofogdemyndigheten. 

Trivselregler

 

Vår ambition är att alla våra hyresgäster trivs i huset, för att detta ska fungera har vi några allmänna och relevanta bestämmelser att följa.

 

  • Förvarna dina grannar om du ska ha en tillställning. Genom exempelvis ett enkelt brev.
  • Visa extra hänsyn efter klockan 22:00.
  • Skaka inte sängkläder eller mattor från fönster eller balkong.
  • Se till att husdjur inte stör andra, håll dem under uppsikt.
  • All musik och ljud genom stereo, TV eller andra medier är enbart för dig och inte för dina grannar.
  • Ta ansvar och hjälp oss att förhindra inbrott etc. genom att alltid låsa entrédörren, källardörrar eller helt enkelt kontakta oss om du misstänker något. Vi finns alltid tillhands i bästa mån för att se till att det är trivsel för alla i huset.
  • Motorfordon är absolut förbjudna på våra gräsmattor.
  • Parkera inom specifika p-platser.
  • Avsluta tvättpassen i tid och respektera dina grannars bokade tider.
  • Städa alltid efter dig i tvättstugan.
  • Allmänna utrymmen ska hållas fritt från personliga tillhörigheter.
  • Rökning i lägenheten är ej tillåtet.
  • Hyresgästen befinner sig ersättningsskyldig för eventuella utryckningar vid störning av grannar.
  • Grillning på balkongen är förbjudet.

Förråd

 

Varje hyresgäst erhåller ett förråd. Tänk på att inte förvara brandfarliga egendomar i förrådet. Jansson Properties ansvarar inte för den förvarade egendomen. Kontakta ditt försäkringsbolag om skada eller stöld skett.

 

Obs! Du får inte förvara gasol, bensin, gastuber, lättantändliga eller explosiva medel i ditt källarförråd.

Disk- och tvättmaskin

 

I varje fastighet finns det tillgång till tvättstuga med tvättmaskiner. I en del lägenheter finns det utrymme och möjlighet att installera egen disk- och tvättmaskin ifall att hyresgästen väljer att ha det, du som hyresgäst har själv ansvar för att installationen utförs korrekt av godkänd installatör

 

Vi kan fixa diskmaskin/tvättmaskin i din lägenhet om det finns plats för det. Då mot en viss hyreshöjning.

 

Obs! Kolla din hemförsäkring täcker eventuella skador.

Målning/tapetsering

 

Kontakta alltid oss innan du påbörjar arbetet med att tapetsera eller måla om.

 

Vill du själv genomföra tapetseringen har du som hyresgäst möjligheten att genomföra detta. 
Färgvalet ska vara mycket neutrala färger. Arbetet måste dock ske genom auktoriserade verkstäder. Om arbetet inte har genomförts genom auktoriserade verkstäder eller om färgerna är extrema kan du bli ersättningsskyldig för återställningsarbetet.

Parkeringsplats

 

Vill du som hyresgäst hyra en p-plats är du välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär eller via mail. *Parkeringsplats ingår inte i lägenheterna, utan hyr du utöver lägenheten.

Namnbyte på dörren

 

Vill du byta namn på dörren kan vi ordna detta åt dig. Kontakta oss genom kontakt här på hemsidan.

Snöröjning/Snöskottning

 

Vi tar hand om eventuell snöröjning, detta gäller exempelvis entréer eller egna trottoarer. Vi har för avsikt att snöröja vid entréer och andra liknande områden när det är 12cm snö.

 

  • Sandning – Vi har för avsikt att sanda när det är extrem halka, specifikt gäller sandning vid våra uppfartsområden och parkeringar.
  • Snöröjning av parkeringsplatser